Conference dan Seminar

Pada tahun ini, saya ada menghadiri beberapa seminar dan conference di dalam negara. Tujuan conference dan seminar ini dihadiri ialah untuk berkonsi- kongsi ilmu sesama student Master, PHD dan para profesional yang sama bidang dengan kita. Selain membentuk networking yang baik di antara universiti. Seminar pertama yang dihadiri ialah International Seminar on Civil and Infrastructure Engineering 2008 (ISCIE08). Saya menghantar satu tajuk paper berkenaan dengan tajuk research Master saya, "The Development of fundamental design consistency models on combined horizontal and vertical alignments at Malaysia two-lane rural highways". Seminar ini diadakan pada 11-12 Jun 2008. Seminar ini anjuran Fakulti Kejuruteraan Awam, UiTM dan dihadiri oleh peserta2 dari UiTM, USM,UKM, India, Vietnam dan Indonesia. Pada mulanya, amat gementar. Almaklumlah, seminar dan presentation paper yang pertama la katakan. Secara keseluruhannya, perjalanan acara seminar ini agak kelam kabut, mungkin kerana kurang persediaan dari pihak fakulti. Tapi ini merupakan pengalaman pertama menghadiri seminar dan conference.

Presentation talk saya dijadualkan pada hari kedua seminar. Bagi tajuk highway dan traffic engineering division, terdapat lebih kurang 10 peserta bagi setiap sesi. Kebanyakan peserta adalah student PHD dan lecturer. Agak gemuruh juga semasa pembentangan paper saya ini, manakan tidak panel untuk presentation research juga turut hadir dan memberi komen.

Banyak juga maklumat dan pandangan diterima dari orang-orang yang lebih arif berkenaan dengan tajuk research saya ini. Inilah antara kebaikan menghadiri conference dan seminar begini.
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 Soksek-Soksek: