Our Pieces of Joy- Pregnancy Loss

Mode: Sedih dan Tekanan Perasaan :'(

Kali ke-2 hal macam ni jadi pada aku...Tapi kali ni, pada aku lebih meruntun hati. Macamane nak cita pun tak tau, al maklum..aku ni bukan pandai sangat nak menulis. Nak dijadikan cerita....

Kami suami isteri dah berkawen 4 bulan..walaupun baru je 4 bulan..perasaan membuak2 nak dapatkan baby amatlah terujanya.. Lebih-lebih lagi bila semua sepupu-sepupu yang kawen seangkatan dengan kami dah pun bunting pelamin...Adik ipar yang kawen serentak dengan kami pun sudah mengandung...uwaaa! makin tertekan kami dek dihiject sedara mara terdekat.. (alhamdulillah, family dan keluarga mertua sgt memahami)..

Nak dipendekkan cerita, ada simptom2 pregnant pada diri aku.. Pening-pening, kerap kencing, susah mau tido malam, sakit perot, bengkak t*t*k dan kuar jerawat tak tentu masa. Aku pun buat HPT memandangkan aku memang ada simpan tester ni... Hasilnya (seminggu sebelum period):

macam ade wane blur2..pregnant ke x..pregnant ke x..

Berbunga-bunga dalam hati...Macam pregnant je..Instict hati aku... Instict bertambah kuat bila aku dh start miss period..1 hari miss..sabar..2 hari miss..sabar..3 hari miss..dh mintak en suami belikan HPT lagi..4 hari miss..kami pun test di subuh2 hari..Hasilnya:

Alhamdulillah! bersyukur sangat pada ALLAH..Dia mendengar doa kami suami isteri.. (maksudnya pregnant dalam 3-4minggu, awal lagi)

Kami happy sangat2..especially suamiku yang teringin sangat..Berita gembira ni kami cadang akan cuba dirahsiakan oleh semua buat sementara waktu memandangkan kandungan ni baru sangat2..tapi memandangkan aku ni tersangatlah excited, terpecahkan rahsia ni pada opismateku aka partnerku si mama glam.. Nak share kegembiraan kami! Yela, dia kan dah berpengalaman..nk reconfirmkan baliklah samada boleh percaya ker dengan tester ni..Alhamdulillah..dia kata selalunya tester ni 99% accurate! Aku pun lega dan happy!

Nak dijadikan cita, pada pagi tu aku ade kursus di tingkat 14 bangunan aku bekerja..memandangkan penceramah tu seorang yang sangat panctual dan aku pun terlambat sampai, maka berlari-lari anaklah ke kelas..(lupakan diriku yang baru mengandung)... Tetiba.....
*
*
*
*
*
*
*


Tetiba....ada rasa tak kena pada diri ni...ish..kenapa ekh...(dalam hati)..jam kul 10.30am..aku ke toilet...PANG!! ade setitis darah coklat kat seluar dalamku... :'( Panic! Panic! aku dah tak senang duduk..cepat-cepat sms si partner mama glam:

Aku: Kak Amisa, u katne?

Partner: Opis

Aku: Kuar darah :'( Kenapa mcmtu?

Partner: Banyak ke?

Aku: Titis baru, tp mcm darah nak period. YA ALLAH..sedihnya

Partner: Titis tu darah merah ke mcm coklat2 yg baru start nak period tu?

Aku: Titis darah coklat gelap :( :'(

Partner: ok..xpe..u jgn risau dulu..masa i preggy 2nd one pn i ade kuar drh mcm u juga..kt tunggu sampai tengahari ni. tgk ada kuar lg banyak x..jgn sedih2 dulu

Aku dah tak senang duduk, aku decide jumpa urusetia kursus..minta excuse kuar dr kursus untuk pg klinik. Aku pun call en suami untuk minta dijemput di opis..Malangnya dia di site, kul 11.30 baru boleh pick up..ok! aku tunggu di opis...

Turun di opis..muka dah merah menahan sebak..jumpa aunty (opismate juga)...Alhamdulillah, dia bg aku cooldown sikit.. Tunggu punya tunggu..si suami tak sampai2..hati dah xkeruan... :(

Suami call:

Suami: Sayang, lambat sikit, jem otw nak lek dari site ni..tunggu jap

Isteri: Cepat! cepat! (tahan air mata dan panik)

Pukul 1.00 tengahari, si suami pun sampai di opis...masuk aje kete..apalagi..si isteri meraung2 la menangis...tadi boleh aje control..bila jumpa suami..xleh cover..macam gila meroyan punya isteri..melalak tak hingat..si suami pun panic sama..

Sampai di rumah..darah yang keluar semakin banyak..dan semakin banyak... :'( Malah lebih banyak dari biasa..sangat LUAR BIASA.. si isteri pun dah tak bermaya ditambah2 lagi dengan tenaga yang telah dihabiskan melalak di dalam kereta... Mode hari itu: Keciwa yang amat dan putus harap..Badan pun dah sakit yang amat..tulang belakang dan perut bisa.

Aku dah jangka..mesti 'baby' dah kuar sama dalam darah2 yang kuar macam air terjun ni... :'( menangis tak henti2...suami cuba nak pujuk isteri walaupun dalam hati aku, aku tau dia pun keciwa juga.. sekejap sangat kan baru dapat berita gembira tu..dah 'hilang' semula... :'(

Hal ni disahkan lagi bila kami ke klinik di Sri Rampai, tapi memandangkan kes aku ni macam 'luarbiasa' sikit, doktor ni minta kami buat scan di klinik lain..takut-takut ada masalah lain yang dia tak pasti..so..kami pun diminta untuk refer ke klinik sakit puan di WangsaMaju untuk buat scan..Sesampai di sana, doktor keluar..ok..tunggu..sampai doktor datang semula ke klinik..Hasilnya:

Kami: Cita pasal kes..itu..ini..pregnant..last month...this montha..bla..bla..bla..doktor lina minta kami refer di sini..

Doktor: Ok, puan baring kat sana..

Aku: (Baring dan perot disapu gel sejuk...alat scan dilekatkan ke bawah pusat dan sewaktu dengannya..)

Doktor: Erm...dah xde pape dah...dah kuar ni...erm..ok..Ini rahim puan..erm...lain sikit bentuknya..erm..susah nak mengandung ni..kalo rahim macam ni..erm...(godeh2 alat scan tu lagi kat perot)..senget sikit rahim puan..terbalik sikit ni.....

Aku & Suami: ??? Blurr...

Doktor: Rahim puan ni jenis yang tak kuat..kalo pregnant..susah nak lekat..kalo lekat, kene extra care..kalo x..akan mudah gugur macamni...ok,kalo....kalo eh..kalo rasa dh pregnant..puan datang sini semula untuk dapatkan ubat kuatkan rahim ye...ok..

Aku & Suami: Blurr...tercengang dengan explaination doktor tu..cuma mengiakan dan kuar dari bilik...

Bila tunggu di luar sementara menunggu ubat, kami saling berpandang..

Suami: Takpe, kita usaha lagi eh..InsyaALLAH..kalo ade rezeki..ALLAH akan bg juga..

Isteri: Abang dengarkan doktor cakap ape tadi..? Saya susah nak pregnant..rahim saya xnormal..(airmata bini pun dh bergenang..control jangan sampai menitis)

Selesai terima ubat, kami pun balik. Aku, dengan perasaan yang sangat2 KECEWA..menangislah lagi kat dalam kereta (ape lagi perempuan boleh buat melainkan menangis kalo tengah sedih..suami masih boleh cool lagi..)

Aku Sedih dengan keputusan scan tadi dan sedih dengan cara penyampaian doktor kepada kami yang takde psikologi langsung..main cakap direct je..mcm xde perasaan langsung! Memang mcm tu ke cara nyer?

Perasaan sekarang..terasa sangat DOWN dan tak bersemangat.. Mencabar sungguh dugaan yang KAU berikan pada aku YA ALLAH..aku tak yakin mampu menanggungnya YA ALLAH... :'(


Gambar beberapa hari sebelum detect pregnant.. :'(
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

5 Soksek-Soksek:

Nas said...

kak eikyn... sedeh la... kite doa same2 ye.. lambat sikit tapi dpt baby yg sehat gebu puteh dgr ckp mak ayah n soleh..insyaallah mesti ade nnti..

Elisa said...

Eikyn...sabar banyak2 tau..u have to be strong :) Lisa pun sedih dah 3 tahun dah...Mungkin ada hikmat yang Allah nak berikan pada hamba-Nya yang sabar :)

ily♥ said...

kak eikyn..am sad to hear the news..cry as u want, i know how it feels. Ily dulu pun nanges smpai bengkak mate. Everytime klu teringat blk pun, msti bergenang. Takes time jgk nk cool down. apepun, kak eikyn be strong ye. Doa byk2..InsyaAllah ade rezeki. Ily doa yg terbaik utk kak eikyn. Take care k..

mama glam said...

sabar eik eikyn dearie.. ada hikmahnye tuh insya Allah... Lepas ni, cuba lagi... Jangan sedih2 ok... Banyak masa lagi.. Pasal rahim senget what so ever, sume tu boleh berubat... Jangan risau k.. I dah bincang dengan k ma... Nanti2 boleh usaha cuba homeopati utk kuatkan rahim etc... Takmo nangis2 dah ok! Allah lebih tahu apa yang terbaik utk kita, wallahu alam...

ninieZUERYANNIE said...

ikin, akak tumpang sedih.. faham.. sape yg x nak baby kan.. mungkin belum rezeki ikin & husband lagi.. insyaAllah, ada rezeki nanti adalah.. buat ms skg nih, ikin kena jg kesihatan ikin k.. dah tiba masa yang sesuai nnt, cuba lagi & mase tuh kena amik langkah berjaga2 - x lasak, amik ubat yg perlu etc.. jgn pk2 sgt kata dr tuh, usaha mana yg terdaya.. g la berurut ke (kalo percaya dgn cr berurut blh betulkan kedudukan rahim ikin)..

dalam sedih ada gembira kan.. now ikin tau ikin mmg boleh pregnant, cuma perlu extra care.. insyaAllah, lepas berubat + usaha nnt, insyaAllah Allah bagi jugak.. kite doa sama2 k..